Anmeldelse: Ny BMW 530e hybridbil

Den nye BMW G30 530e har en 2-liters benzindreven motor, som spiller godt sammen med elmotoren. Men det er stadig en meningsløs hybridbil – suk.

Idéen ved en hybridbil falder til jord, når der ikke er mere strøm på batteriet – i hvert fald hvis man ønsker at udnytte bilens fulde potentiale, hvilket vi har det med at gøre hos High on Cars. At batteriet er fladt sker alt for hurtigt i en stor del hybridbiler. BMW har dog formået at gøre regenereringen af strøm rigtig god, så batteriet kan holde ret længe, og i nogle tilfælde endda indhente mere rækkevidde, end der bliver brugt – i hvert fald i “Xtraboost Mode”, som er den mest sportslige indstilling, hvor der er maksimum effekt fra både el- og benzinmotor. Det er selvfølgelig den køreindstilling BMW’en har stået i det meste af tiden.

Der er dog bare det problem, at den kære 530e stadig kun har kørt 10km/l i gennemsnit over en uges testkørsel. Bevares, pedalen har været i bund fra tid til anden, men en sekscylindret motor ville let kunne køre samme kilometer på literen. Så nappede jeg altså en 6-pattet maskine i stedet. Den 4-cylindrede motor i 530e skal slæbe mange ekstra kilo, når batteriet er tomt. Hvis du har planer om at køre lange stræk, så ender man også på tankstationen oftere, da tanken er på 46 liter i stedet for de 68 liter du for eksempel finder i en ny 540i.

Derudover skal det nævnes, at undervogn og styretøj er rigtig godt – bilen kan køres sportsligt, men er lige så stærk til motorvejskørsel, hvor den også er meget støjfri. Den kører stadig som en BMW selvom den er gået hen og blevet hybrid – 530e vil kunne tilfredsstille de fleste, som søger en velkørende tysk sedan med et strejf af sportslige køreegenskaber. Men hvis man er BMW entusiast og vant til den dejlige rækkesekser, så er en 4-pattet ligegyldighed altså bare ikke det samme uanset hvordan man vender eller drejer det.

Overordnet set er den nye 5-series design pænt. Man lærer også at holde endnu mere af dens udseende, når man kan se hvor galt det kan gå med for eksempel den nye 4-serie. Jeg er fan af de små detaljer, BMW tilføjer til deres hybridmodeller – som de blå detaljer i forlygterne. Det er ikke overdrevent som mange andre fabrikanter, som går helt amok med futuristisk design, når det er en el- eller hybridbil.

 

High on Cars Merchandise? Klik her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *