Anmeldelse: Ny Škoda Octavia RS iV – skuffende

Škoda har taget et betydeligt skridt for sit sportslige RS-brand. Den nye hybrid-version føles desværre mest som et udstyrsniveau.

Škoda Octavia RS var en helt, da den kom frem. Bilen til den prisbevidste køber blev transformeret til en prisbevidst bil med ekstra performance. Sådan har det været siden 2001. René Mammen har selv haft flere Octavia RS gennem tiden og nævner blandt andet – “Man får meget bil for pengene, og så er det en praktisk bil på samme tid med, at den har gode køreegenskaber og er hurtig. Der er masser af udstyr og især sæderne er altid fede”.

Men nu er det slut. Det står klart efter en uges selskab med den nye Škoda Octavia RS iV – jeg er skuffet.

Octavia RS iV – 245 hk – hvor er de?

Motoren er en lille 1,4 liters turbobenziner med 150 hestekræfter, som kombineres med en elmotor, der i alt giver den nye Octavia RS 245 hestekræfter og 400nm. Altså, i de få øjeblikke, hvor der rent faktisk er strøm på batteriet. Hvis du trykker på speederen ned er bilen så undermotoriseret, at der virkelig skal noget strøm til for at flytte de 1700 kg afsted. De 245 hestekræfter, som du har i en 30 kilometer med frisk kørsel på en dejlig landevej, sendes igennem en 6-trins DSG gearkasse, som på ingen måde kan følge med. Den trækker gearene så langt ud, at det er pinligt – motoren hviner afsted, men der sker ikke rigtig noget, tværtimod trækker den bedre ved lavere omdrejninger. Gearkassen vil desuden ikke lade én bruge paddleshifterne halvdelen af tiden. Man skulle jo nødig selv komme til at bestemme noget, eller have nogen som helst følelse af at være i kontrol over bilen. Škoda stoler åbenbart ikke på kundernes evner? 

Bremserne giver heller ikke følelsen af kontrol. Tværtimod er de lettere utilregnelige, og det kan til tider være svært at dosere bremsemængden ordentligt, som man ønsker det i en RS’er. Dét er ikke lige, hvad man regner med i en performance-orienteret Skoda, hvor man sidder solidt i de fede sæder med diamantsyninger og kan nyde sit instrumentbord med karbång-detaljer og alcantara.

Illusionen af sport er, hvad du får i denne Škoda. Den giver dig det sportslige look uden at køreegenskaberne matcher. Komplet omvendt af de forrige RS-modeller. Bilens udvendige design ser bedre ud end nogensinde før – den er faktisk ret fed (hvis den lige blev skudt i knæene, iV RS er slet ikke sænket i forhold til normalen). Interiøret er endnu federe end det udvendige – her er der stor forskel fra den normale Škoda Octavia. Men det er SÅ pinligt, når bilens køreegenskaber på ingen måder kan følge med. Du kan lige nå et par runder på Nürburgring, før batterierne er flade – herfra kan du hygge dig med dine 150 hk og en fuldkommen usportslig gearkasse, som får den pinlige motor til at vise alle sine svagheder endnu mere. Nej tak!!

Jeg forstår godt, at Škoda har forsøgt at komme med et alternativ til dem, som gerne vil fremstå som miljøbevidste, men stadig holde fast i sportslige biler. Og for at være helt ærlig, behøver den ikke mere end 245 hk – det er skam fint, og slet ikke der problemet er – hvis styringen, undervogn og bremser bare spillede hundrede procent. En ny Ford Puma kører jo mere interessant, og med mere præcis styring.

Octavia RS iV vs iV

Men i det mindste er den et step up fra den normale Škoda Octavia, tænker du så? Det samme tænkte jeg. Og ugen efter at have tilbragt min tid i RS’eren fik jeg æren af at prøve den nye hybrid-udgave af Octavia med en 1,4 liters turbobenziner og nogle batterier. Du hørte rigtigt – PRÆCIS samme opsætning som i RS’eren. Dog har den normale Octavia kun 204 hk i modsætning til de 245 hk i Octavia RS. Ikke en stor forskel – men i det mindste må jeg kunne mærke forskel i form at køreegenskaber? Niks..? Altså hva’ faen er den her verden kommet til? Jeg kan ikke mere. Jeg vil hjem.
Derfor trykker jeg på speederen og accelerationen føles præcis som i Octavia RS, måske endda en anelse hurtigere? De officielle tal siger 7,3 sekunder til 100 km/t for RS, og 7,7 sekunder for den normale hybrid-model. Drej på rattet og der er minimal forskel på styringen. RS’eren er en smule mere præcis, og en lille smule mere stabil, men det er marginaler, der formentlig skyldes større hjul og lavere profiler på dækkene. 

Til 390.000kr, som er prisen for Octavia RS iV, er der endnu ikke nogen sportslig hybridbil, der har formået at imponere. Og det gør RS iV heller ikke. Desværre.

Škoda Octavia RS iV har et sportsligt og virkelig fedt interiør, samt er en pæn bil udefra, fede fælge og RS-detaljer. Og det er så det. Præcis som alle andre udstyrs-modeller. For det er hvad denne RS er blevet nedgragderet til. Et udstyrsniveau. 

 

Motor: R4, 1.4 TSi, benzin + el

Ydelse: 245 hk, 400 nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 225 km/t

Forbrug: 90,9 km/l

Rækkevidde på el: 60 km

Startpris: 389.995 kr.

 

 

High on Cars merchandise? Klik her

En tanke om “Anmeldelse: Ny Škoda Octavia RS iV – skuffende

  1. Brian siger:

    RS iV er vel mere en udstyrsvariant i dag? Skal der være performance med, så skal man vente på versionen med 2.0 TSI (hvis den kommer til Danmark)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *