Anmeldelse: T-Roc Cabriolet – hvorfor?

Volkswagen har valgt at lave en cabriolet-version af deres T-Roc SUV. Det er den eneste SUV i cabrioletform på markedet for nye biler i Danmark. Ingen direkte konkurrenter, en sand niche. Den kommer med alle de moderne funktioner som man kan forvente af nye biler, men mangler køreglæde, en håndgribelig målgruppe og ikke mindst falder den bagud i forhold til kvaliteten i interiøret. 

 

At sætte sig ind i T-Roc Cabriolet er en middelmådig oplevelse. Sæderne er okay i denne R-Line version til en pris på over 450.000kr. De kan virke en smule smalle, men er alligevel et højdepunkt i kabinen. Der er fine diamantsyninger, men læderet virker billigt. Dog ikke lige så billigt som den plastik, der er brugt igennem hele kabinen. Det er noget nær uacceptabelt, og kontrasten mellem forsøget på at inkorporere pæne sæder, samt et fint læderrat og på samme tid være omgivet af utroligt billige materialer er skuffende og pinlig. For slet ikke at nævne, hvordan Volkswagen har bragt den ellers fine Ravenna Blue farve fra eksteriøret ind i kabinen på en usmagelig og alt for gennemgribende måde. Det minder om en Citroën C1 fra slut 00’erne. Infotainment systemet fungerer dog godt, det samme kan siges om højttalerne fra Beats. Ud af højttalerne nyder den desværre også at brokke sig, man kan dårligt nok åbne en dør med tænding på uden den bimler og bamler med advarsler. Styr dig T-Roc. 

 

En god bil til drive-by skyderi?

Kørende i bilen på vej mod High on Cars’ hovedkvarter skruede jeg som sædvanlig op for High on Cars playlisten, hvor hård gangsta-rap imødekommer mine øre. Der slog det mig – T-Roc kunne måske fungere rimelig godt som drive-by køretøj. Selve kaleche-funktionen fungerer rigtig godt. Hold en enkelt knap nede og stoftaget, som jeg synes giver bilen bare en smule charme, folder hurtigt sammen. Hold knappen lige nedenunder nede og alle vinduer kører ned på én gang. Med det samme blæser airconditionen også varm luft ud. Det spiller bare, og man kunne sagtens nå at få taget ned mens man holder i et lyskryds, eller triller med under 30 km/t. Hermed kan et drive-by hurtigt eksekveres, og her kan du altså have fire gutter med i stedet for kun to foran. Der er nemlig okay plads bagi, hvilket er en af fordelene ved T-Roc Cabriolet. 

Jeg tvivler nu alligevel på, at gangstere, som foretager sig drive-bys ville vælge en T-Roc Cabriolet. Men hvem ville egentlig vælge en bil som denne? Det er lidt af et mysterie. De fleste bilentusiaster synes den er latterlig. Hvorfor lave en crossover som cabriolet? Jeg tvivler også stærkt på, at bilister, som blot ser bilen som et transportmiddel fra A til B vil kigge mod en T-Roc Cabriolet. Som Niels Becker siger det:

Måske er den et meget godt bud til folk med rygproblemer, eller hvis man er 180 år gammel”.

Og han har ret. Det er sjældent at finde en cabriolet, som man sætter sig op i. For de få mennesker, som søger det, og er ligeglade med at det er kikset, ja så er T-Roc sikkert et ganske godt bud. Den har også fordelen med, at der er fornuftig plads på bagsædet. Men hvor mange søger en bil som dét? Jeg kender ingen. 

 

Uinspirerende køreoplevelse

T-Roc giver en dårlig fornemmelse som man ikke helt kan sætte en finger på, når man kører i den. Det er mange ting, som bidrager til dette i samspil. Overordnet er den simpelthen bare dødkedelig og uden karakter. Selvom bilen gør, hvad den får besked på, så mangler den generel feedback. Og det er på trods af, at R-Line burde være mere sportslig end standard, med blandt strammere undervogn. De eneste tidspunkter, du mærker noget som helst, er når forhjulene mister vejgreb, hvilket sker overraskende tit, især når man skal accelerere ud på en vej. Dog fungerer selve motor og gearkasse fint, og selvom den ikke ligefrem er hurtig, så bliver den skubbet okay afsted med dens 1.5 liters turbobenziner, som disker 150 hestekræfter ud. Men til trods for det, så er det altså bare ikke en bil man har lyst til at hoppe ud i for at køre en tur. Bilen giver føreren absolut intet at holde af. Det gøres ikke lettere af, at det er en cabriolet, hvilket bidrager til en forventning om en god køreoplevelse. Den kommer nemlig aldrig. Det kan heller ikke redde den at smide taget. 

 

Det bringer os tilbage til spørgsmålet om, hvorfor Volkswagen har valgt at lave en bil som denne. Hvem søger en cabriolet uden sjæl og karakter? Allerede dér, er man ikke på udkig efter en åben bil. Som alle andre bilfabrikanter er VW klar over, at crossovers og SUV’er sælger bedre end nogensinde før. Jeg ser T-Roc Cabriolet som et symbol på, at VW egentlig godt ved, at det er ulogisk, hvorfor så mange vil have netop crossovers og SUV’er. Det giver anledning til at køre videre med det ulogiske, for man ved aldrig helt om det er noget kunderne pludselig vil kunne lide. Heraf kommer T-Roc Cabriolet. Konkurrenter er der heller ikke mange af, da den kære Volkswagen optager en niche i markedet, som mange andre ikke tør satse på. Man kan selvfølgelig købe en brugt Range Rover Evoque Cabriolet, men så er vi også oppe i en anden prisklasse. En Mini Cooper cabriolet er det tætteste vi kommer på en konkurrent til T-Roc Cabriolet. Mini Cabrio fås fra 320.000 kroner. Den er selvfølgelig ikke lige så rummelig som T-Roc, der også har et fornuftigt bagagerum, og man stiger heller ikke “op” i Mini Cabrio, men den egner sig uden tvivl bedre som cabriolet. 

Hvis du er 180 år, gangbesværet, eller mangler en uventet og halvkikset bil til drive-by, ja så er T-Roc Cabriolet måske noget for dig.

 

 

High on Cars merchandise – Klik her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *